De echte gekte rond stekkerauto’s lijkt voorbij nu een deel van de subsidieregelingen voor zuinige auto’s zijn afgeschaft of afgezwakt. Maar ook in 2014 geldt, hoe lager de CO2-uitstoot van een auto, hoe minder belasting en dus hoe meer ervan worden verkocht.

Terwijl in de laatste maanden van 2013 grote auto’s als de Mitsubishi Outlander plug-in hybride de ranglijst aanvoerden, duiken in de eerste maanden van 2014 ineens kleine compacte auto’s met enkel een verbrandingsmotor op in de top vijf van best verkochte auto’s (pdf).

Neem de Kia Picanto. Daarvan werden er 3.697 stuks verkocht in januari, februari en maart. De kleine Zuid-Koreaanse wagen neemt daarmee de derde plek in; alleen van de Renault Clio en de Volkswagen Golf werden er meer verkocht.

Plek vier is voor de compacte Volkswagen Up!, terwijl de Suzuki Alto de zesde plaats bezet. Is het uit met het succes van de stekkerauto?

Niet als je Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van het Volkswagen-concern mag geloven. “We verwachten heel veel van Holland”, zei de bestuursvoorzitter afgelopen maand bij de presentatie van de nieuwe e-Golf en de Golf GTE. Dat zijn respectievelijk een volledig elektrische en een plug-in hybride-versies van de nieuwste generatie VW Golf.

Toelichting bij grafiek: Vaker dan niet bepaalde de afgelopen jaren hoogte van de bijtelling voor leaserijders het succes van een model. De CO2-regels worden echter elk jaar strenger. De Renault Mégane was bijvoorbeeld een bestseller toen je hem met 14 procent bijtelling kon rijden, maar maakte een harde landing toen het bijtellingspercentage omhoog schoot naar 20 toen de grenzen werden bijgesteld. Bekijk hier een grotere versie van de grafiek.

Aankoop auto naar voren gehaald

En Winterkorn heeft gelijk met zijn inschatting dat hij heel wat Golfjes-met-stekker aan die Hollanders gaat slijten. Het feit dat de auto's met stekker, zoals de Mitsubishi PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid even niet meer bovenaan de lijst staan, heeft vooral te maken met het feit dat duizenden ondernemers en mensen die een nieuwe leaseauto mochten uitzoeken, de aankoop van een auto eind 2013 naar voren hebben gehaald.

Kocht je in 2013 een auto met stekker, een volledig elektrische auto of een plug-in hybride, dan betaalde je in 2014 en 2015 geen wegenbelasting, kreeg je allerlei interessante aftrekregelingen én betaalde je geen bijtelling. Voor de Mitsubishi Outlander PHEV, een SUV met een prijskaartje van 40.000 euro exclusief btw, liep het voordeel op tot meer dan 30.000 euro.

Leaserijder houdt even pauze

De reden dat de kleintjes nu even domineren, is niet omdat plug-in hybrides plotseling niet interessant meer zijn, al is het voordeel wel minder groot zoals Z24.nl eerder schreef. Leaserijders en ondernemers, althans het berekenende deel daarvan, hebben eind 2013 nog snel een auto gekocht.

De modellen die nu het meest verkocht worden, zijn populair onder particuliere autobezitters. Die groep had namelijk geen dringende reden om de aankoop van een auto naar voren te halen.

Comeback van de hybride: eind 2014

Maar er is natuurlijk ook een groep ondernemers die nog niet toe was aan een nieuwe auto omdat de oude nog niet helemaal was afgeschreven. En er waren afgelopen jaar ook leaserijders wier contract nog even doorliep.

Voor die twee groepen is de Golf GTE, als hij straks in oktober te bestellen is, een logische keuze. Hij is misschien niet goedkoop in de aanschaf - met 37 duizend euro eigenlijk behoorlijk duur voor zijn formaat - maar de bijtelling is vanwege de lage uitstoot slechts 7 procent van de cataloguswaarde. Daarmee is de bijtelling jaarlijks meer dan 1.000 euro lager dan bij een gewone VW Golf met een benzinemotor.

Een verkooptoppertje dus in Nederland, die Golf GTE. Volkswagenimporteur Pon verwacht er dan ook eind 2014 nog duizenden van te verkopen.

Is Volkswagen te laat?

Maar zijn ze bij Volkswagen niet een beetje laat? Hadden ze er niet nog veel meer kunnen slijten als Volkswagen eind 2013 met het model was gekomen? "Natuurlijk, dat was enorm geweest", zegt Jacques Geijsen, woordvoerder van Pon. "En ja, natuurlijk hebben we gevraagd of we ze eerder zouden kunnen krijgen."

Maar in Wolfsburg, zetel van de Volkswagen Groep, laten ze zich niet opjagen door die fiscaal gedreven Nederlanders met hun stekkermanie. In oktober staat hij in de showroom, net op tijd voor de volgende golf koopjesjagers.

Lees ook

Tik voor autoverkopen in maart: 17 procent lager

Dit zijn de auto's met 7 of 14 procent bijtelling in 2014

Elektrisch rijden: alle financiële voordelen op een rij

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl